Ο Πάμπλο Γκαρσία κάποια στιγμή, εκεί γύρω στην άνοιξη του 2021, με εμφανή και έντονη συναισθηματική φόρτιση, είχε πει πως «στην Τούμπα έχουμε τη φωτογραφία του Κούδα, που τον τραβάνε και δεν πέφτει. Εμείς δεν πέφτουμε με τίποτα»!

Ο Ουρουγουανός, που πέρασε δεκατρία χρόνια στην Τούμπα, είχε δει πολλές φορές τη μυθική φωτογραφία του Μιχάλη Παππού, όπου ο Γιώργος Κούδας ντριμπλάρει τον Άνθιμο Καψή, ο οποίος επιχειρεί να τον σταματήσει και συμβάλλει με την στάση του ώστε να αποτελεί κι εκείνος μέρος της καλύτερης (αποτυπωμένης) στιγμής του μεγάλου Έλληνα άσου με τη φανέλα του ΠΑΟΚ.

«H φωτογραφία του… αιώνα»

Ένα ιστορικό κλικ, «η φωτογραφία του… αιώνα», όπως την αποκαλεί ο ίδιος ο πρωταγωνιστής της. Μιλάμε για το… κλικ που «έπιασε» την επική ντρίπλα του Κούδα την ώρα που καταφέρνει να ξεφύγει από το «κλείσιμο» του διεθνούς ποδοσφαιριστή του Παναθηναϊκού, ο οποίος γλιστρά και αναγκάζεται να… κρεμαστεί στην κυριολεξία από τη μπλούζα του αρχηγού του «Δικεφάλου».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ: «Τρελάθηκαν» τα πιτσιρίκια της Κ9 και Κ11 τραγουδώντας συνθήματα για τον ΠΑΟΚ (vid)

Η φωτογραφία αυτή σημάδεψε τη διαδρομή του «Μεγαλέξανδρου» στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Όπως και να το κάνουμε, το συγκεκριμένο «κλικ» είναι που τον κάνει ακόμη και σήμερα, πενήντα δύο χρόνια μετά, να συγκινείται, να ψάχνει αφορμές για να ξεκλειδώσει το ντουλάπι των αναμνήσεων του, επιστρέφοντας πάντα σ’ εκείνο το βράδυ της 18ης Απριλίου του 1973 στη φωταγωγημένη Τούμπα, όπου ο ΠΑΟΚ του Λες Σάνον υποδεχόταν τον πρωταθλητή Παναθηναϊκό και τον πετούσε εκτός κυπέλλου με τη νίκη του 2-0, χάρη σε δύο γκολ (με το κεφάλι, παρακαλώ…) του Δημήτρη Παρίδη.

«Δεν ήταν θέμα τεχνικής του φωτογράφου, αλλά ετοιμότητας. Ο Κούδας εκείνη την εποχή έκανε τα …τρελά του γεγονός που έκανε όλους τους φωτογράφους να τον παρακολουθούμε συνεχώς. Δεν ήξερες ποια στιγμή θα σου έδινε το ”θέμα” με μια επινόηση με ένα σουτ, μια μαγική μπαλιά. Ένα κλικ την κατάλληλη στιγμή κι αυτό ήταν όλο», είπε πολλά χρόνια αργότερα με μετριοφροσύνη ο Μιχάλης Παππούς.

Το παρασκήνιο της φωτογραφίας και το παράπονο

Μάλιστα κατά την παρουσίαση του λευκώματος «Ο ΠΑΟΚ του ‘70» ο Θεσσαλονικιός φωτορεπόρτερ είχε περιγράψει με πολλές λεπτομέρειες το παρασκήνιο εκείνου του κλικ:

«Η μάρκα της μηχανής που τράβηξα τη φωτογραφία ήταν Asahi Pentax. Και τότε το γήπεδο του ΠΑΟΚ δεν είχε καλό φωτισμό. […] Τραβήχτηκε κάτω από πολύ αντίξοες συνθήκες και σώθηκε στην εμφάνιση. Γιατί χρησιμοποίησα μια ειδική τεχνική»…

Κι όταν ο δημοσιογράφος Κώστας Μπλιάτκας τον ρώτησε, σχετικά με το αν υπήρχε πιθανότητα να χαθεί η φωτογραφία απάντησε: «Όχι. Απλά ήταν πιθανό να μη βγει τόσο καλή. Η τεχνική μου είναι ότι έσπρωξα το φιλμ στο εργαστήριο για να βγει πιο σκούρο, και κατάφερα να δώσω έναν τόνο καλλιτεχνικής φωτογραφίας. Όχι μόνο ντοκουμέντο. Μάλιστα, υπάρχει καρέ αυτής της φωτο-ιστορίας».

Η φωτογραφία αυτή έγινε αφίσα, εξώφυλλο βιβλίων, μπήκε σε πάμπολλες εφημερίδες και περιοδικά της εποχής και βέβαια σε όλα τα λευκώματα και αφιερώματα για τον ΠΑΟΚ και τον Κούδα. Οι παλιότεροι τη θυμούνται και σχεδόν σε όλα τα πρακτορεία ΠΡΟ-ΠΟ της Θεσσαλονίκης.

Στην αυτοβιογραφία του, ο Γιώργος Κούδας θυμάται: «Μια μονομαχία μου με έναν διεθνή αμυντικό του Παναθηναϊκού, τον Άνθιμο Καψή, έγινε αφορμή για να τραβηχτεί η πιο γνωστή φωτογραφία μου στους αγωνιστικούς χώρους. Μιλάω βέβαια για τη φωτογραφία που τράβηξε με το ταλέντο του και τη ταχύτητα στην αντίδραση που πάντα τον διέκρινε ο πολύπειρος Θεσσαλονικιός φωτογράφος Μιχάλης Παππούς, ο οποίος βρέθηκε με την μηχανή του στην Τούμπα σ’ εκείνο το νυχτερινό ματς για το κύπελλο Ελλάδος τον Απρίλιο του 1973, ΠΑΟΚ – Παναθηναϊκός 2-0. Ο ΠΑΟΚ ήταν στη χρυσή του τετραετία (1972-76) και πολύ σπάνια έφευγε αντίπαλος από την Τούμπα με θετικό αποτέλεσμα. Θυμάμαι πως παρά την καλή εμφάνιση του Παναθηναϊκού σ’ εκείνο το ματς, το τελικό 2-0 μάλλον εμάς αδικούσε καθώς χάσαμε σωρεία ευκαιριών».